12.10.09

Auww....mak tak rela nyah...


Peristiwa berlaku di padang bola ketika kelas PJ.


Aku : Kalau kamu nak tendang bola ni, kena guna beberapa bahagian kaki. Kalau dak, bola pi tak laju.
(menunjukkan bahagian kaki yang digunakan untuk menendang bola)


A    : Cikgu, saya tak mahu tendang bola. Saya tak larat.


Aku : Kamu ni kenapa? Kamu ni lelaki ke perempuan? Kalau rasa kamu tu perempuan, pi sana main bolajaring ngan budak pompuan.
       


B     : Cikgu, biaq pi ke dia la. Dia tu pondan   cikgu. Semua orang panggil dia pondan.


A     : Hang ni pasai apa duk sibuk hal aku. Ikut suka akulah pondan ka, bapuk ka, darai ka.....


B     : Hang pondan tua...!!!!


Aku  : Dah...!!!!! Semua pi padang. Kita main bola sepak.






Cerita kat atas tu berlaku pagi tadi sewaktu kelas PJ. 


Aku terpanggil untuk menulis tentang bapuk, pondan


dan darai atau apa saja nama panggilan untuk 


insan lembut ni.


Jangan kata 


kat sekolah rendah takda spesies 


ni. Kat sekolah aku la ni ada la dua 


tiga orang budak-budak yang macam 


adik-adik gitu. Mereka biasanya 


tak bercampur dengan budak-budak lain. 


Selalu bergerak dalam kumpulan


depa sendiri. Aku sebagai guru 


disiplin tak boleh nak ambil tindakan 


apa-apa pasai depa ni bukannya 


buat salah apa pun. Cuma lagak dan 


kelakuan depa tu kadang-kadang buat aku rimas

Kadang-kadang kesian kat mak bapak depa.





Lepas ni aku 


kena bincang ngan Kaunselor Sekolah


macam mana nak buat ngan budak-budak ni. 


Kena kawal benda macam ni



 takut melarat sampai ke tua. Tak berapa sesuai gitu....









5 ulasan:

kuina berkata...

mereka tak minta jadi begitu... mereka bercmpr dgn kumpuln mereka sndiri sbb sering diejek..
so klu tak nak perkara ini berlanjutan smpai dewasa kena beri mereka peluang menyertai anak2 lelaki yg lain.. yg normal nie pula kena terima mereka jgn dok ejek aja..

mycaklempong berkata...

betoi la tu.saya tengah duk usaha la ni...

MaizaC'Joe berkata...

Salam

mungkin juga suasana.. persekitaran yg menyebabkan begitu. tapi di didikkan dari rumah sngt2 penting.. tak kan cikgu di sekolah pula bnyk fikir.. ibu bapa mcm mn.. budak2 mcm tue perlu di didik dan terus di didik.. pendidikn moral.. bkn sbb cara mereka salah tp kelak takut menjadi kebiasaan pl.. apabila mereka sering bersama "group @ geng" yg sama bimbang akn terus begitu.. depa tue normal.. tp sedikit kekurangan hormon.. rasanya.. yg ternormal "please jng mengejek" selagi depa masih kecil didikan perlu di ambil perkiraan..

didik + di didik + pendidik + kesan

winter_gurl berkata...

Memang sedih n kecewa klu nampak mereka ...kawan pun gitu ... dahulu waktu sekolah rendah dia x gitu but selepas sekolah menengah dia pindah ke sekolah majoriti boys....n i pun kebetulan pindah ke daerah n skola...mula 2 mula perangai dia ok ....tapi lama2 dah bertukar .....mungkin pengaruh lelaki kat sekolah n ditambahkan lagi majoriti sekolah 2 budak laki...80%..... sgt sedih melihat perubahan dia ... n sekarang bila nampak partner dia pun laki ...haiz....tmabh lagi sedih ..x sangka dia boleh jadi bgitu ...Harap2 dia akan berubah suatu hari nanti .

mycaklempong berkata...

itu pilihan dia kot....