30.1.10

Ada Apa Dengan Angka 786 di Kedai Mamak?


Apabila berkunjung ke kedai mamak, selalu kita dapat perhatikan nombor 786 pada signboard kedai tersebut. Apa maksud sebenar nombor ini? Malam tadi kami sekeluarga menjamu selera di sebuah restoran nasi kandar yang agak terkenal di Alor Setar. Aku cuba bertanyakan tentang maksud nombor tersebut daripada seorang  India Muslim yang agak berusia.Jawapannya nombor ini adalah kod untuk Bismillah yang cara amalannya mereka saja yang tahu. Malangnya kod ini (786) diselewengkan oleh puak-puak Hindu apabila mereka juga melabelkan papan iklan kedai dengan nombor tersebut untuk mengaburi umat Islam. Tidak hairanlah kalendar orang-orang India Muslim yang menggunakan gambar Kaabah dan ayat suci Al-Quran ditaja oleh syarikat rempah kari Sakhty dan Babas. Lepas ini kita kena perhati betul-betul samada kedai itu kedai India Muslim atau Hindu. Caranya, tengoklah kalau kedai itu menghidangkan daging lembu, sahih itu kedai India Muslim. Kalau tidak ada, kedai Hindu lah tu.

4 ulasan:

Zyma Da` Catwoman berkata...

Salam Cikgu....

Hingga skrg sy mmg tak gemar makan makanan di restoren mamak. Sekadar minum...OK!! Kalau makan - NEVER!!

Tak boleh masuk tekak la, Cikgu.
Meloya lain mcm je.....
Apa yg ada dlm restoren mamak pun sy tak tahu. Nak masuk, sy fikir beribu kali.

May be sy ni jenis fussy.
:)

mycaklempong berkata...

selera orang tak sama kan..buat pilihan ikut selera kita...tapi saya suka kari....POWERRRR.....

Tanpa Nama berkata...

Mufti Perak penah nampak seekor toyol sedang menggaul kuah di sebuah restoran d'kayu..awas dgn d'kayu..

Tanpa Nama berkata...

saya ska mkn mkanan mamak 786.....lebih lebih lagi NASI KANDAR.KAMPUNG MELAYU.sya seorang umat islam786......nk gaduh mai la...