2.5.10

Ada Apa Dengan Fenomena Big Bang ?

Konsep penciptaan alam yang diterangkan oleh para sainstis astrofizik diterima oleh umum dan ia dinamakan sebagai fenomena "Big Bang". Menurut fenomena tersebut, seluruh alam ini dulunya berasal dari satu kumpulan jisim (Primary Nebula). Kemudian berlaku pecahan padanya yang menyebabkan kejadian seluruh galaksi ini. Kejadian ini menyebabkan terbentuknya bintang-bintang, planet-planet, matahari, bulan dan lain-lain. Asal kejadian ini sangatlah unik dan kebarangkalian alam ini terjadi dengan sendirinya adalah ternafi. Terdapat dalam al-Quran beberapa ayat yang menceritakan asal kejadian alam ini, antaranya :

"Dan apakah orang-orang yang kafir tidak mengetahui bahawasanya langit dan bumi itu keduanya dulu adalah suatu yang padu, kemudian kami pisahkan antara keduanya."
(surah Al-Anbiyaa' : 30)


mycaklempong : Persamaan antara maksud ayat al-Quran dan fenomena "Big Bang" adalah sangat jelas. Fikirkan bagaimana satu kitab suci yang muncul di padang pasir di Arab pada 1400 tahun dahulu mengandungi fakta saintifik yang begitu hebat.



Untuk maklumat lanjut tentang "Big Bang", terokai laman-laman di bawah :



Tiada ulasan: