11.10.12

Sahabat - Tinggalkan Aku Sendiri

Menghabiskan bacaan buku karya HAMKA-Falsafah Hidup adalah satu nikmat yang tidak dapat dirungkaikan dengan kata-kata. Hanya akal dan hati yang merasai lazat kemanisan untaian kata-katanya.

Saya petik kata-kata HAMKA berkaitan persahabatan,

 "Persahabatan adalah satu-satunya pintu kemerdekaan kita. Banyak perkara yang tak dapat kita nyatakan kepada isteri kita sendiri sekalipun, tetapi dapat dinyatakan kepada sahabat sebab itu persahabatan yang jujur adalah salah satu dari tangga kejayaan".

Sepanjang hidup, saya tidak punya ramai sahabat. Hanya orang di depan, belakang, kiri dan kanan hidup saya sahaja sebagai sahabat. Saya tidak mampu untuk bersahabat dengan setiap orang yang saya jumpa di sepanjang jalan kehidupan ini.

Adat bersahabat, sekali dua akan ada hati yang terguris.  Sahabat sejati hatinya akan tetap tinggal, terikat kepada kita ketika kita berkata, " Tinggalkan aku sendiri ".



KHILAF - EBIET G.ADE
Makin jauh kau terkubur lingkaran angan-angan
Engkau tak sanggup lepas dari belenggu
Terbenam dalam mimpi yang melambung jauh ke sorga
Dan lupalah segala-galanya

Matamu kaubutakan, telinga tak mendengar perjalanan roda dunia
Engkau menipu diri, menyusup dalam lumpur
Terbang melayang hinggap di keindahan semu

Kawan, demi Tuhan aku rela menangis
Bila saja air mataku dapat membuka kesadaranmu
Kembali melintasi sisa hari dengan bertobat
Buang jauh-jauh mimpi yang memabukkan
Terbukalah mata, marilah kita jalan bersama

Entah apa yang kautangkap dengan kataku ini
Aku masih tetap menghormatimu
Cobalah berfikir waras, hadapi semua tentangan
Maafkan aku terpaksa meninggalkanmu
Maafkan aku terpaksa meninggalkanmu

4 ulasan:

KakNi berkata...

Lirik lagu abiet g.ade mmg puitis, lagu nya juga sgt indah... hmm.... sahabat, jgn lah tinggalkan saya... hu hu hu...

BUNG MUZAFFAR berkata...

Lirik lagu yang penuh makna. Itulah yang saya rasa sekarang.

sha my heart berkata...

kdg2 jalan brbeza. Perlu mlgkah sndri

Neeza Shahril berkata...

sahabat sejati akan dikenang sampai mati...